Krční páteř

Člověk má odpradávna široké zorné pole, byli a jsme přece lovci. Krk je spojnicí mezi hlavou, ramenním pletencem, zády a hrudníkem. Krční a šíjové svaly, spolu s obratli mají velice namáhavou práci tu naši zamotanou a zvědavou hlavu udržet a ještě s ní otáčet do všech stran. Hlava je velice těžká, můžete si to vyzkoušet až budete hrát bowling. Vezměte do ruky kouli a ruku zvedněte, bude nám předvádět krk a koule je hlava. Pak se snažte ruku naklonit dopředu, jako když máte nahnutou hlavu u počítače. Zaručeně vám těžká koule upadne z ruky a takovou váhu musí udržet krk. Už chápete jak si bolest vytváříme přetěžováním? Tak ještě takový příklad. Je letní den, konečně teplo. Ženy svléknou kabáty, vezmou si lodičky a sukně. Pánové okamžitě začnou využívat své zorné pole a otáčejí se při jízdě autem a ještě si na sebe otevřou okénko. Krk netrénovaný, zvyklý jen na předklon, někdy na pomalý pohrdavý úklon, když otravuje šéf či manželka to prostě nezvládne a zablokuje se. Tak, teď pár věcí, kterých byste se měli vyvarovat, abyste bolestem krční páteře předcházeli a nemuseli pak řešit nepříjemné následky.

  • Vždycky přizpůsobujte materiál, který sledujete, své hlavě, nikdy naopak. Monitor počítače, televizi, knížku. Pořád mějte na paměti tu bowlingovou kouli a okamžitě zasuňte bradu dozadu.
  • Když se díváte na televizi, podepřete si hlavu v týle polštářem. A když se vám chce spát, tak jděte hned a neklimbejte se slovy "já nespím". Takového chrápajícího, protivného tvora, nechá rodina ze vzteku spát se skroucenou, nebo vyvrácenou hlavou na křesle a máte to ráno jasný.
  • Nespěte na břiše s vyvrácenou hlavou do stran. Podepírejte si ji polštářem, ten by měl kopírovat páteř.
  • V práci si při sezení dělejte přestávky a odveďte krev z horní poloviny těla rychlým pohybem ramen, zavlňte se kolegům pro radost.

Určitě to není všechno, ale naučte se chápat proč vás něco bolí, pátrejte co bolesti předcházelo. Lékař, masér ani nikdo jiný vám nemůže pomoci, když nebudete spolupracovat. Vydělají na vás pak šarlatáni, kteří vaší bolest využijí ke svému prospěchu.

A prosím nepodceňujte ostrou bolest, ztuhnutí šíje spojené s horečkou, zvracením nebo přetrvávající necitlivost. Tam se o vážnou chorobu jednat může a rozhodují minuty.

Mějte hlavu vždy správně na svém krku a cvičte.